Hem Butik Webbutik Verkstad Tips och råd Trafik Länkar Nedladdning Frågelåda Nyhetsbrev Anslagstavlan Väder Var finns vi? Kontakta oss!

 


Varje månad presenterar vi månadens tips, något som vi tycker är viktigt för dig och din motorcykel.

 

MC-däck

Vilket däcktryck skall jag använda?
Utgå alltid från de däcktryck som rekommenderas i motorcykelns handbok.

Hur viktigt är däcktrycket?
Att kolla däcktrycket är en av de viktigaste underhållspunkterna speciellt på en motorcykel. Kom ihåg att däcktrycket är det som bär hela motorcykelns vikt. Om du kör med för lite luft i däcken kan detta orsaka sprickor i sidväggen på däcket, dessa sprickor kan uppstå på insidan av däcket, alltså utan att man ser det utanpå. Om detta fortgår så kan hela sidväggen öppna sig med följd att luften försvinner ut omgående.

Det är särskilt farligt med lågt däcktryck om du skulle köra i ett s.k. potthål, detta kan orsaka att däcket släpper från fälgen och med det försvinner däcktrycket omgående.

Däcktrycket är dessutom mycket viktigt för själva hanteringen och stabiliteten av motorcykeln.

Kolla alltid trycket i
kalla däck!

Måste motorcykeldäck balanseras?
Ja, de måste alltid balanseras efter montering, annars kan vibrationer uppstå vid vissa farter och däcken tar slut fortare. Alla Dunlops landsvägsdäck skall monteras med den gula
balanspricken vid ventilen.

Behöver motorcykeldäck köras in?
När nya däck har monterats bör du köra in dessa i ca 15 mil vilket betyder lugnt och jämt gaspådrag och försiktig inbromsning samt försiktig kurvtagning. Detta är särskilt viktigt om du har bytt endast ett av däcken eftersom nya och använda däck reagerar olika då de har olika styvhet och nya däck har dessutom en mer rundad profil än använda.

Kan jag när jag byter däck också byta från Diagonal till Radial eller tvärt om?
Diagonal- och radialdäck har helt olika dynamik. De har olika kurvkrafter, olika stötdämpningsförmåga bla.

När man introducerade radiala däck för motorcykel så var man tvungen att ändra karakteristik på motorcyklarna, tex modifiera ramar, ny styrgeometri och fjädring. Därför rekommenderar vi att man alltid monterar de däck som var original på en motorcykel när den var ny.

Framför allt mixa inte diagonal och radial på samma motorcykel om det inte är godkänt från motorcykeltillverkaren.

Kan jag sätta på bredare däck?
Detta är möjligt i vissa fall, men det bör i så fall kontrolleras med motorcykel eller däcktillverkaren. När man överväger att montera bredare däck måste man alltid kolla frigången i skärmar, bromsar, svingarm och/eller framgaffel, hur detta påverkar motorcykelns stabilitet och om fälgen är tillräckligt bred.

Om bredare däck är rekommenderade till motorcykeln bör du inte montera bredare däck än en storlek större.

Kom också ihåg att alla däck ökar något i storlek med däckstryck och efter några mils användande.

Varför slits motorcykeldäck snabbare än bildäck?
Till att börja med bör vi jämföra äpplen och äpplen. De flesta motorcyklar klassas som hög prestanda fordon. Nästan alla mc-däck har H klassning eller högre. Motoreffekt i förhållande till vikt är en mycket viktig faktor för däck slitage. En annan faktor är kontaktytan mot underlaget, bilar har en större kontaktyta per däck och dessutom fyra däck i stället för två.

För att optimera livslängden på däcken kolla däcktrycket regelbundet och tänk på att det som sliter mest på däcken är acceleration och bromsning.

Jag använder ett slangdäck, hur ofta skall slangen bytas?
Slangen är mycket viktig eftersom det är den som innehåller all luft. Därför bör du alltid montera en ny slang i ett nytt däck. Gamla slangar kan bli uttänjda och detta kan orsaka veck om du monterar använd slang i nytt däck.

Kom ihåg att alltid kontrollera storleken så att däck och slang matchar varandra. Montera aldrig slang i ett slanglöst däck och montera inte radialdäck på en fälg som är gjord för slang.

Kan man laga motorcykeldäck?
Vissa punkteringar kan lagas om inga andra skador finns på däcket. Dunlop rekommenderar endast lagning av mindre hål och bara med permanent plugg och av kvalificerad däckverkstad eller mc-verkstad. Laga aldrig däcket från utsidan och sätt aldrig i en slang för lagning.

Direkt efter en lagning bör du inte köra fortare än 80 km/tim de närmaste 24 timmarna och aldrig fortare än 125 km/tim med ett lagat däck.

Dunlop rekommenderar inte flytande eller skumlagning av motorcykel däck då detta endast är en temporär lösning som kan orsaka skador på däck och döljer eventuella ytterligare skador som orsakats av det punkterade föremålet.

Hur rengör jag mina däck?
Använd mild tvållösning för att rengöra däckets sidor, använd aldrig lösningsmedel då detta kan skada däcket.

Kan jag använda framdäcket bak och tvärt om?
Nej! Montera alltid däck märkta med "Front Wheel" fram och däck märkta "Rear Wheel" bak. För lätta motorcyklar, mopeder och scooter kan det förekomma däck som kan monteras både bak och fram.

Källa: Dunlop


 

 

Om cookies Webläsare Upplösning Företagsuppgifter Miljöpolicy Webbkarta Privacy Policy

Tving MC-service HB © 2013